DMX-signal i nätverkskablage
I teater- och scensammanhang används vanligtvis DMX-kabel med 5-poliga (och 3-poliga) XLR-kontakter. Detta var orginalspecifikationen (5-poliga XLR) för DMX-standarden, när det en gång togs fram.
Men sedan dess tillåts numera DMX-512-A (E1.11-2008) också i 8-stifts RJ45-kontakter (8P8C) för fasta installationer, där regelbunden in- och urkoppling inte krävs.
De elektriska egenskaperna för en DMX-kabel specificeras i termer av impedans och kapacitans. Även vissa mekaniska krav och andra överväganden behöver tas med i bilden. Kabeltyper för DMX 512-användning har en karaktäristisk impedans på 120 ohm. CAT5-kabel som normal används för nätverk och telekommunikation (har snarlik impedans), har testats och godkänts av ESTA* för DMX-512-A användning.
Även kablage anpassat för EIA485 möter upp mot kraven för DMX-512 överföring.
RJ45-figuration
ESTA:s anslutningspecifikation för RJ45 och DMX: Undvikandet av stift 4 och 5 i RJ45-kontakten (jämfört med 5-polig XLR) förhindrar risk för skador på utrustningen om kablaget av misstag ansluts till ett allmänt RJ45-uttag som inte är anpassat för DMX-signaler.
Terminering / RJ45
Terminering skiljer sig inte gentemot DMX-kabel: Avslutningsresistor mellan data + / data -.
Varianter på RJ45-figuration
Även om ESTA rekommenderar RJ45-figurationerna ovan, så förekommer det många olika varianter från olika tillverkare (bl.a. Color Kinetics har en egen anslutningsvariant för RJ45).
Även lösningar med CAT-kablage som piskor och stageboxar med upp till fyra parallella linor/universum, avviker givetvis från ESTA:s variant.
Använder man adapters och övergångar (XLR/RJ45) och blandar fabrikat, är det noga att försäkra sig om dessa följer samma standard/variant för att inte få kompabilitetsproblem.
Procab & LeDux = ESTA-figuration
Procabs adapter/övergångar för RJ45/XLR följer ESTA:s DMX / RJ45-figuration.
Ledux touchpaneler (samt vissa LED-drivers) för bl.a LED-tejp är försedda med RJ45-anslutning (nätverkskabel) för DMX-överföring. Dessa enheter följer också ESTAs figuration.