ArtNet och sACN

Vanligare med ArtNet och sACN

DMX har funnits länge och de flesta har som jobbar med scenbelysning känner till det. På senare tid har det dock blivit allt vanligare med ArtNet och sACN som egentligen bygger på samma principer. Det är sätt att skicka din DMX-data över ett standard ethernet-nätverk.

En enda standard nätverksport (10BaseT/100BaseT) kan hantera upp till 40/400 gånger mer data än en DMX-kabel. Dessutom kan man använda vanliga switchar och överföringar för data trafik, som används i vilka datanätverk som helst, villket innebär lägre kostnader för hårdvara. En annan väldigt stor fördel är att nästan alla byggnader redan har ett färdigdraget kabelnätverk för data, vilket man då kan använda även för belysningsstyrning. 

Pixelmappad belysning

Under de senaste två decennierna, med en starkt 

växande trend att använda LED-skärmar i eventbelysning, har det skett ett skifte till visuell design som inkluderar s.k. pixelmapping. Det är en metod för att skapa arrayer av individuella LED-ljuskällor som kan programmeras för att skapa dynamiskt visuella ytor, former, mönster och bilder så som hos en bildskärm.

Eftersom pixelmappad belysning kräver en stor mängd DMX-adresser, har nya kommunikationsprotokoll utvecklats för att stödja dess distribution – ArtNet och sACN

ArtNet​

ArtNet är ett standardiserat protokoll utvecklat av Artistic License, som gör det möjligt att konfigurera och hantera flera DMX-universum med hjälp av vanliga Ethernet LAN- och WLAN-nätverk. 
ArtNet distribuerar DMX- och RDM-data via ett vanligt ethernet nätverk med hjälp av UDP-baserade paket. I sådana nätverk används ArtNet-noder (ArtNet-till-DMX-omvandlare) för att skicka DMX-värden till armaturerna.

En enda nätverksanslutning med ArtNet klarar att hantera 32 768 DMX-univesrum (16 777 216 DMX-kanaler)

sACN

sACN är ett annat standardiserat protokoll (ANSI E1.31-2016), som har utvecklats efter ArtNet. Även om sACN blir mer och mer populärt, fortsätter Artistic License att parallellt utveckla och marknadsföra ArtNet för att inte låsa tillverkare och användare till det ena eller andra protokollet.  
Även med sACN använder man sig av noder för att omvandla trafiken till vanlig DMX som sedan kopplas mot armaturerna.  

En enda sACN anslutning klarar nästan dubbelt så mycket data som ArtNet63 999 DMX-univesrum (32 767 488 DMX-kanaler). Detta tack vare sättet trafiken skickas, mer om det nedan. Dock kan man ju ifrågasätta hur ofta man har en ljusrigg med mer än 32 000 universum(?). 

Casting

För att förstå skillnaden mellan ArtNet och sACN behövar man ha en liten förståelse för olik typer av nätverkstrafik. Det finns tre sätt att skicka nätverkspaket:

  • Broadcast
  • Unicast
  • Multicast

Broadcast - En till alla

Den enklaste konstruktionen och ofta den mest användbara för DMX-data. Tänk på att det kan finnas många mottagare (rörliga lampor, dimmers etc) som är patchade till samma universum. Det är därför vettigt att sända data så att alla mottagare kan ”se” all data och använda dem om de behöver det. Den logiken var helt OK så länge som vi använde några tiotals universum. Moderna system med hundratals universum kan inte längre köra broadcast eftersom det helt enkelt överbelastar nätverket. 

Unicast - En till en

I princip den mest effektiva formen av nätverkstrafik då data bara skickas till en enda mottagare. Detta innebär bästa prestanda i nätverket och säkerställer att en massa onödig data inte cirkulerar. Unicast blir dock mindre effektiv när antalet mottagare av samma universum ökar. I det fallet tvingas styrenheten att unicasta flera strömmar eller byta till en annan överföringsmetod. 

Mulitcast - En till många

Styrenheten kan skicka data till flera mottagare, eller egentligen till en unik multicast IP-adress för repektive universum. Mottagarna ”lyssnar” sedan på den relevanta multicast-adressen.

Vilken casting använder ArtNet

ArtNet använder i första hand unicast, men kommer att byta till broadcast när det upptäcker ett stort antal mottagare på ett visst universum. Majoriteten av ljusriggar med många universum (säg över 200 st) tenderar att vara RGB-pixelkontroll. Topologin för sådana system är sådan att det finns ett fåtal intelligenta pixel controllers som i sin tur styr ett stort antal pixlar. Detta innebär att broadcast-läget  inte inträffar ofta.

sACN är i första hand utvecklat för att sända data i multicast. Det kräver dock viss ytterligare nätverkshantering från styrenheten och mottagaren. Båda måste stödja IGMP (Internet Group Management Protocol) V2 eller V3 för att hantera multicast. Även kopplade switchar och routrar behöver ha stöd för IGMP. 

Grunderna i ArtNet

Videon förklarar på ett enkelt sätt grunderna i ett ArtNet baserat belysningssystem

Dela inlägget:

Läs andra inlägg

Bli Audac certifierad partner

I en bransch inom pro audio, går utvecklingen fort framåt. Att bli Audac certifierad partner är inte bara ett sätt att utöka dina kunskaper, utan också en väg till större affärsmöjligheter. För installatörer, projektörer och företagare erbjuder denna certifiering en unik chans att ställa sig i framkant av branschen med Audacs produkter.

Read More

Sekretessinformation

Den här webbplatsen använder cookies för att göra din kundupplevelse bättre. När du fortsätter att använda webbplatsen godtar du vår användning av cookies. Om du vill ha mer information besök vår sida om Cookies & Intergritetspolicy